Před produkce v domácím studiu

Před produkce v domácím studiu


I pro dobře hrajícího interpreta může být vstup do studia stresová, nákladná a nepříjemná zkušenost. Může se ale naopak jednat o příjemný zážitek s dobrým výsledkem. Před vkročením do studia je důležité zamezit nečekaným překvapením v průběhu práce. Důvodem proč se začne nahrávání zadrhávat je podcenění před – produkce.

Co je před produkce?

o.k. .. máme připravené hudebníky, nastavené mikrofony a jdeme rovnou nahrávat …

Práce se rozběhne a za chvilku přijde zjištění – tempo skladby je nevyhovující, druhé sólo na kytaru nadbytečné, party kopáku jsou jinak než si basák myslel ve zkušebně, nahrávání s metronomem hudebníky rozhazuje …

Takovému scénáři se snažíme vyhnout stůj co stůj. Stačí pár podobných situací a celé nahrávání se nám začne drolit.

Před produkce je přípravný proces celé nahrávky. Plánovací fáze, kdy vezmeme píseň v nejjednodušší podobě (např. vokál a doprovodný nástroj) a začneme systematicky budovat nahrávku od tohoto základního tvaru.

Následující tipy by vám měli pomoct udržet nahrávání ve správném směru bez nadbytečných stresových situací.

Zkoušejte

Základní pravidlo – buďte připravení. Mějte jistotu o všem co se ve skladbě děje. Tedy zkoušejte a zkoušejte. Žádná část skladby by neměla být nad vaše síly v okamžiku kdy se dostanete pod tlak studiového nahrávání. Studio (i při vší snaze udělat pro hudebníkovo pohodlí maximum) je prostředí, které je odlišné od koncertního pódia nebo zkušebny. Často se v něm začne pracovat negativně psychika a právě nadstavba, kterou získáte ve zkušebně se projeví v rychlém a pohodovém záznamu všech partů.

Nahrajte si zkoušky

Zásadní pro dobrou nahrávky je dobrá aranž. Záznam písně ve zkušebně nám ukáže co se v písni děje. Je to paradoxní, ale pro vysokou míru hluku ve zkušebně neslyšíme, co naši spoluhráči hrají (proto se vyplatí zkoušet potichu:) Jde o to zjistit jak fungují party jednotlivých hráčů dohromady. Je zcela běžné, že se hudebníci diví co hrají ostatní členové bandu, když slyší nahrávku ve studiu. Mějte jasno, co dělají ostatní hudebníci a pracujte na lepší propojenosti všech hudebních složek.

Navíc, hudbu vnímáme jinak pokud jí vytváříme než když jí jen posloucháme. Poslechněte si nahrávky zpětně a posuďte zda některý nástroj rytmicky neutíká, zda je opravdu užitečné opakovat refrén 3x nebo zda zpěvákovi sedí daná tónina…

Zkoušejte odděleně

Dělené zkoušky – tzv. dělenky jsou další způsob jak si ve skladbě udělat jasno. Např. zkoušky bez zpěváka vám umožní pracovat na detailech doprovodu. (Víme, že někteří zpěváci neoplývají trpělivostí, tak je příprav doprovodu ušetříme:)

Stejně tak jsou užitečné, oddělené zkoušky rytmiky. Nebo naopak, zkoušky zaměřené pouze na vokální party. Nebo zkoušky pouze harmonických nástrojů.

Při práci na těchto jednotlivostech aranže, není nutné blokovat čas všech členů bandu. Z vlastní zkušenosti vím, že tyto dělené zkoušky fungují.

Připravte se nahrávat odděleně

Nahrávání neprobíhá vždy stejně jako je kapela zvyklá hrát – tj. najednou dohromady. Pokud to situace umožňuje je lepší alespoň základní páteř nahrávky nahrát společně. Bubny a basa a případně základní doprovodný nástroj. Interakce, která vzniká při společném hraní je hůře dosažitelná při vrstvení nástrojů postupně. Ne každé studio má ale dostatečnou kapacitu na nahrávání více nástrojů najednou. Připravte se na možnost, že budete vlastní part nahrávat samostatně.

Pro některé hudebníky není takto situace přirozená a jsou zvyklí na součinnost celé kapely jako na koncertě nebo ve zkušebně. Také zde funguje efekt, kdy se někdy „schováváme“ za ostatní nástroje, když nám určitá část dělá potíže. Při solovém nahrávání všechny tyto nedostatky vycházejí na povrch.

Ujasněte si tempo aneb klik ano nebo ne?

o.k. tohle spadá do práce kapely .. ale i pro zvukaře je nahrávání na metronom lepší.

Ujasnění tempa je důležité samozřejmě z hudebního hlediska – tempo určuje vyznění nahrávky, její tok. Jiná otázka je zda robotické tempo jde v souladu s estetickou stránkou nahrávky. Tuto debatu zde otevírat nechci – není na ní jednoznačná odpověď. Nicméně většina běžné produkce domácího studia spadá do hudebního okruhu, kde je hudba postavená na výrazném rytmickém členění.

Z pohledu zvukaře je nahrávání na metronom výhodnější. Kromě synchronizace různých efektů s tempem skladby jde hlavně o jednodušší nahrávání v okamžiku, kdy stopy vrstvíme. Je téměř nemožné nahrávat bez pomoci metronomu, pokud stopy přidáváme postupně. Pokud ale není interpret zvyklý s metronomem pracovat je jeho použití na zvážení. (Myslím metronomu samozřejmě :)

Použití metronomu neznamená, že nevznikne přirozeně dýchající, rytmicky pulzující nahrávka. Nahrávání s metronomem nám umožňuje nahrát dílčí části opakovaně, např. pokud dojde někde k chybě, lépe se do tempa strefuje. Také použít nahrané party z jedné části do druhé pokud např. pokud doprovod kytary v refrénu 1 je stejný jako v refrenu 2 ale refrén 1 je lépe zahraný .. jednoduše zkopírujeme refrén 1 i do refrénu 2. Samozřejmě práce na metronom nám i zjednodušuje synchronizaci s Midi party.

Nahrajte vodící tracky

Vodícím trackem se myslí jednoduchý záznam struktury písně. To jest zpěv a doprovodný nástroj. Takový track se nahraje před samotným nahráváním „na ostro“. U vodícího tracku nejde tolik o zvukovou kvalitu. Jde o to vytvořit jednoduchou „mapu“ pro celé nahrávání.

Je to velmi užitečná pomůcka, která zlepší orientaci ve skladbě. Pokud začínáte nahrávat, pomůže např. rytmice, která začíná hrát jako první, lépe vědět v jaké části skladby se nachází. Hodně hudebníků se také orientuje podle textu – zpěvu. Je logické, že pro aranž je dobré vědět kde zpěv je a kde není. Např. pro vyplňování děr bez zpěvu vyhrávkami atd.

Nastavte markery

Většina nahrávacích programů má nástroj na vizuální popis jednotlivých částí ve sklady. Většinou se tato funkce nazývá Marker.

Jejich vytvoření zabere pár minut, ale ve studiu nám ušetří hodiny času. Jednoduché popisy jako intro, sloka 1, refrén 1, solo atd.. nás rychle zorientují v projektu.

Pokud dotáčíme např. sólo rychle víme kam v projektu skočit a začít nahrávat. Nemusíme příslušná místa hledat poslechem.

Markery lze také použít více kreativně.
Např. na popis různých nápadů které chcete zkusit. Pokud chcete zaexperimentovat v aranži s tím kdy má např. začít doprovod basy, nebo kam ve skladbě položit doprovodný vokál, kde udělat stopku, nebo kde snížit dynamiku skladby aby mohla opět vyrůst… vyznačte si taková místa markery. Často máme nápadů více a ne vše je funkční. Nebo nechceme o nápad přijít.

Nechte to dozrát

I když máte před produkční práci hotovou – je dobré nechat věci trochu usadit, dříve než začnete nahrávat. I když píseň vznikne rychle a přirozeně, je dobré dát si čas pro práci s detailem nahrávky.

Je běžné, že i přes pečlivou přípravu se v den D rozběhne natáčení a začnou přicházet nové nápady. Nahrávání je inspirační proces a když si dáte trochu času mezi před produkční fází a samotným nahráváním, můžete tyto dodatečné nápady lépe pochytat.

Možná vám přijde, že před produkce je plno práce navíc. Je to ale způsob jak si ušetřit plno frustrace a udržet celé nahrávání v pohodové zóně. Při nahrávání chceme zachytit hlavně emoce a konkrétní pocit. S každým problémem, který musíme vyřešit naše koncentrace na zachycení správné „vibrace“ klesá.

Většina dnešní produkce vzniká pomocí plánování. Pokud chcete ze své hudby dostat maximum, zařaďte před produkci do svého pracovního rozvrhu.

Máte své oblíbené způsoby před produkční práce? Dejte mi vědět do komentářů.

Před produkce v domácím studiu

SHARE IT:

Leave a Reply