Jak míchat v domácím studiu rychleji?

Jak míchat v domácím studiu rychleji?


Proces mixu, je závod s časem. Čím déle daný track mícháme, tím menší odstup od něj máme. Rychlý postup nás udržuje v kreativním nastavení a neztrácíme vidinu cíle, ke kterému chceme dojít.

4 tipy v článku by vám měly pomoct míchat rychleji.

Proč míchat v domácím studiu rychleji? ?

Míchání vyžaduje soustředění jak na detaily tak na “velký obraz”. Čím méně věcí odvádí naší pozornost, tím méně času na mixu strávíme. V současném světě čelíme neustálému rušeni a opakované vracení k práci stojí energii. Kromě vnějších podnětů si můžeme nastavit podmínky pro mix tak, aby jsme tomuto rušení předešli.

Presety

Presetem se míní uložené nastavení čehokoliv, které lze rychle vyvolat a opakovaně použít. Ve světě nahrávacích softwarů nalezneme presety od mikro situací jako je nastavení např. konkrétního pluginu, nastavení celé “šavle” mixu až po šablony s nastavením celého projektu.

Presety nemusíme použít jen uvnitř DAW, ale můžeme je mít vytvořené i pro nastavení převodníku atd.

Pokud máme ve studiu opakující se situace, (např. podobný typ mixu, podobné nástroje atd.) máme na to připravený preset. Pokud používáme v master sekci oblíbený sled plugin, opět je nejrychleji vyvoláme pomocí presetu.

Stejně tak můžeme mít připravené dopředu své oblíbené efekty a cesty k nim.

Nejvíce času strávíme právě tímto nastavováním.Pokud používáte presety, nejen, že takové nastavení uděláte jednou a pak ho vyvoláte během několika sekund. Budete, ale používat stejné zapojení / sled použitých plugin. Nebudete tedy přemýšlet o tom kde co je, a budete se moct soustředit na samotný mix.

Tip pro práci se šablonami

Pokud používáte šablony pro nastavení celého projektu, je dobré mít tyto projekty na harddisku uložené. Ty můžete kdykoliv otevřít a změnit je pokud je to třeba (např. při pořízení nové pluginy). Pak jen daný projekt znovu přeuložit jako šablonu a nemusíte ji celou tvořit od začátku.

Organizace

Zásadním pro rychlou práci a pohyb v projektu je organizace stop. Pokud víme kde co leží, jak se co nejrychleji dostaneme ke konkrétnímu tracku, tím méně své kapacity na to musíme vynaložit.

Stejný systém řazení stop
V každém projektu mám stopy seřazené pod sebou ve stejném pořadí. Takže vím čím mix začíná a jaká informace pod ní navazuje. Je jedno jaký systém zvolíte. Jde o toho ustálit a zvyknout si na něj. Samozřejmě je vhodné dávat k sobě stopy, které k sobě mají vztah (např. basa je blízko bubnům atd.)

Barvy stop
Tuto funkci nalezneme v každém DAW. Kódování stop pomocí barev je zásadní pro rychlou orientaci. Stejně jako v předešlém případě, udržuji systém, jak jsou které stopy obarvené v každém projektu stejně. Pak můžeme velmi rychle přecházet skrz celý mix bez přemýšlení, kde co leží.

Grupy (Auxy)
Vizuální přehled je důležitý. Druhý způsob jak mix urychlit je zmenšení objemu informací na které se musíme soustředit. K tomu nám pomůže systém grup (Auxů). Např. do této nadřazené stopy pošleme všechny stopy bubnů. Rázem máme z 10 stop jednu. Pokud to uděláme v celém mixu, můžeme 50 stop zmenšit na 10. Samozřejmě, stále se vracíme do jednotlivých stop. Ale udržet v hlavě vše co se děje na ploše 50 je mnohem náročnější než na ploše 10 stop.

Čím více stop máme tím více se snažíme je mít dobře organizované. Sice s tímto nastavením strávíme pár minut, ale během mixu se nám tato investice mnoho násobně vrátí.

Správné nastavení hlasitosti

Tato věc sice spadá více do mixu samotného, ale pro mě je to další z věcí, která může v průběhu míchání zásadně zdržovat a je dobré ji vyřešit hned na začátku. Pokud začneme míchat a přidáme několik plugin, zvýšíme tím celkovou hlasitost mixu. Dříve nebo později se nám v master výstupu objeví digitální zkreslení – Clipping.

Snížíme tedy hlasitost stop a pokračujeme do okamžiku kdy se celá situace opakuje. Tato spirála nás může opakovaně nutit měnit nastavení hlasitosti celého mixu.

Proto si správnou hlasitost stop nastavíme již na začátku. Vytvoříme si dostatečně velkou dynamickou rezervu, tak, aby v master sekci byl dostatečný odstup od maxima. Já nastavuji hlasitost tak, aby v průměru nepřesahovala – 10 dBFS

Samotná hlasitost je pak věcí masteringu a není třeba se obávat, že mix bude tichý.

Pokládejte si správné otázky

Rychlost s jakou postupujeme v mixu, nezávisí pouze na technickém nastavení. Je také třeba pokládat si správné otázky.

Samotný mix má dvě roviny. Řemeslnou a uměleckou. Umělecká je subjektivní a je vyjádřením našeho pohledu na věc.

Řemeslná je více měřitelná. Při ní nám jde o to, aby mix byl vyvážený. Dobře prezentovaný na každém typu poslechu. Aby každá jeho součást měla své místo. Mix byl srozumitelný a dobře definovaný.

Začínající zvukaři se často dostávají do situace, že řeší mix způsobem pokus – omyl. Nebo si vyberou prestety u plugin a ty používají v naději, že je to tak správně.

Mix je souhrnem mnoha malých rozhodnutí a kroků. Takže se musíme stále ptát na základní věci.

-Je daný zvuk / nástroj dobře zasazený do kontextu mixu?
-Není příliš hlasitý / tichý?
-Není zvuk příliš dynamický a někde se ztrácí nebo naopak vyčnívá?
-Neobsahuje daný zvuk nadbytečné frekvence?
-Nepřekrývá daný zvuk jinou součást mixu?

Systém takových “kritických” otázek nám bude pomáhat jako kompas, který nás udrží na cestě k výsledku. Je tedy důležité, neřídit se vágní představou jak by měl zvuk vypadat, ale udělat si co nejjasněji představu o výsledném mixu a k němu směřovat.

Proto je důležité se soustředit na věci, které mix opravdu mění a neztrácet čas s nastavováním tam, kde mix nijak zásadně neposouváme. Pokud se upneme na nepodstatný detail, ztrácíme čas a odstup od celého mixu.

Jak míchat v domácím studiu rychleji?

SHARE IT:

Leave a Reply