3 nejlepší ekvalizéry zdarma

3 nejlepší ekvalizéry zdarma

Jedním z nejúčinnějších nástrojů který má zvukař k dispozici při práci se zvukem je ekvalizér. Ekvalizér – zařízení které zesiluje či ztlumuje hlasitost vybraných frekvencí. Díky němu můžeme sesadit a tvarovat všechny zvuky v mixu tak, aby každý z nich měl své výhradní místo a zároveň nezabíral místo zvukům ostatním. Bez použití ek. by nahrávky zněly zahuhlaně a nezřetelně. Dříve, než ale přistoupíme k samotnému užití ekvalizéru, můžeme zvuk tvarovat frekvenčně i jinak.

Mikrofon

Mikrofony představují výbornou možnost jak se zvukem frekvenčně pracovat. Většinou vnímáme práci s mikrofonem jako úpravu „barvy“. Největší vliv na zvuk má pozice mikrofonu vůči zdroji. Barva zvuku se může dramaticky změnit při pouhém pootočení mikrofonu o pár centimetrů. Mění se tak poměr frekvencí, které mikrofon „slyší“.

Pokud nastavujeme mikrofony pro záznam a snažíme se najít tu správnou barvu vždy nejdříve experimentujeme s polohou mikrofonu než se uchýlíme k samotnému ekvalizování. Nikdo na první pohled neví kde leží ideální místo pro záznam, tak zkoušíme více možností jak mikrofon nastavit. Je lepší strávit pár minut navíc s nastavováním než hodiny při dohánění témbru nástroje v mixu pomocí ekvalizace. Snažíme se dělat zvuk co nejlepší už u zdroje.

Pokud např. nahráváme akustickou kytaru tak pouhou změnou polohy mikrofonu od kobylky kde bývá zvuk temný a více středobasový ke krku získáme jasný cinkavý zvuk téměř bez basů. Stejně tak bude zvuk více ambientní a temnější pokud dáme mikrofon od kytary dále než když bude mikrofon blízko a zvuk tak bude více brilantní a navýškovaný.

Fáze

Co je fáze? Pokud nahráváme jeden zdroj zvuku více než jedním mikrofonem, musíme zároveň dávat pozor na sfázování zvuku. Zvuk se šíři relativně pomalu a tak se může stát, že snímáme li jeden nástroj dvěma či více mikrofony, nedorazí k mikrofonu č.1 zvuková vlna ve stejný moment jako k mikrofonu č.2.

Jako příklad nám může posloužit nahrávání overheadů bubnů. Pokud budeme za střed soupravy považovat velký buben a virbl (myšleno funkčně – pro zvuk bubenické soupravy to jsou nejdůležitější části) je třeba overheady nastavit tak, aby k těmto mikrofonům dorazila zvuková vlna z bubnů současně.

Pokud se tomu tak děje, vlna se tzv. sčítá a zvuk bubnu je plný hutný a hlasitější. Pokud vlny dorazí k mikrofonům s časovým rozdílem, potkávají se napůl v protifázi nebo v úplné protifázi, zvuk zní dutě a jakoby „uvnitř hlavy“.

Zvuk se špatnou fází frekvenčně deformuje.

Sfázování se dá řešit vhodnou volbou stereofonní mikrofonní techniky. Pokud je, ale zvuk již nahraný dá se dofázovat i pomocí software. Buď přímo na příslušné stopě nebo pomocí plugin.

Znakem pro otočení fáze je symbol přeškrtnutého kolečka

phasesymbol

(Muzikanti znají spíše jako značku pro akord mol75b).

Po jeho zmáčknutí se polarita vlny zrcadlově otočí. Vlna která míří dolů jde nahoru a obráceně. Vždy kontrolujte výsledek nejen očima v případě editoru nahrávacího software, ale poslouchejte.

Dofázováním můžete výsledný zvuk frekvenčně velmi zlepšit aniž by jste se dotkli ekvalizéru.

Fader

Ano i fader, tedy ovládač hlasitosti stopy může fungovat jako určitý typ ekvalizace. Jistě jste si všimli, že hlasitá muzika nám zní lépe a plněji než její tichý poslech. Je dokázáno, že čím hlasitější zvuk je tím lépe slyšíme okrajová frekvenční pásma (výšky a basy). Vyrovnává se tak rozdíl mezi středy na které je ucho více citlivé s okrajovými pásmy pro které potřebujeme mnohem více energie, aby jsme je subjektivně vnímali stejně hlasitě jako středy.

Jistě jste si také všimli, že se vzrůstající vzdáleností od zdroje zvuku klesá hlasitost vysokých frekvencí. Čím je frekvence vyšší tím je její vyzařování směrovější. Proto nám např. stačí mít subwoofer strčený pod stolem na rozdíl od ostatních beden, kde nás vychýlení z osy bedny připraví o část vysokých frekvencí.

Proto čím tišší děláme poměrově určitý zvuk v mixu, tím méně také slyšíme tyto okrajová pásma a tudíž je zvuk v mixu vnímám jako „vzdálenější“.

Správné nastavení mikrofonu, fázování a poměr hlasitosti jsou další možnosti které má zvukař ve svém arzenálů k tvarování zvuku nahrávky bez použití ekvalizace. Použití těchto technik nestojí ani o korunu navíc a patří k těm nejúčinnějším.

Jaké jsou vaše typy pro frekvenční úpravy bez použití ekvalizace? Dejte mi vědět níže do diskuze!

SHARE IT:

Leave a Reply