11 základních hudebních aspektů při nahrávání – Souhrn

11 základních hudebních aspektů při nahrávání – Souhrn


5 týdnů jsme se setkávali u seriálu, ve kterém jsme se na zvuk a nahrávání dívali z producentského a hudebního pohledu. V tomto článku tuto sérii uzavřeme.

11 základních hudebních aspektů při nahrávání

Seriál vám dává systém, jak pracovat s hudební částí nahrávky. Tato dovednost je v pozici zvukaře důležitá. Čím lépe rozumíme hudebnímu řemeslu, tím lepší nahrávky budeme tvořit. Nejdůležitější je pochopit, že nahrávání musíme dělat dobře od zdroje. Věnovat co nejvíce pozornosti záznamu nejlepšího možného materiálu, který bude tvořit celou nahrávku.

5 článků o 11 aspektech, které hudebně definují nahrávku, vám umožní rozpoznat vědomě, proč daná píseň funguje. Je to určitá mapa jak postupovat při nahrávání. Tyto opěrné body pak můžete využít ve své práci ve studiu.

A co dál ?

V celém seriálu, jsme probrali všechny základní parametry, které jsou při nahrávání důležité z hudebního hlediska.

Vždy je, ale možné jít o kus dál.

Mám rád dokumenty o historii vzniku nahrávek. V nich najdeme plno zajímavých informací, které ukazují, jak výslednou nahrávku ovlivňuje přístup hudebníků. Queen je moje oblíbená kapela. V následující části z dokumentu o nahrávání desky A Night at the Opera, mluví kytarista Brian May o nahrávání písně s názvem The Prophet´s Song.

Zajímavé zazní v čase 1:36 až 3:31. Brian May říká:

Brian May
Propeth je postavený na jiném ladění. Nejnižší struna je přeladěná na D a byl jsem fascinovaný tím co vše se s tím dá dělat. Dává to kytaře mnohem větší hloubku. Nebyla to v té době běžná věc jako dnes.

Bylo to neobvyklé a dodávalo to kytaře skutečně temný sound osudovosti, je to jiné než přeladit celou kytaru o půl tón níže, což mnoho lidí dělá. V tomto případě podladím nejnižší strunu o celý tón. Na většině kytar se stále dá hrát běžným způsobem a ladí to i s piánem. Protože (kytara) má plovoucí tremolo, protože změníte ladění jedné struny, celé kytara je trochu rozladěná. Normálně mám na to jinou kytaru, která je naladěná jinak.

———
Přelaďování kytar je dnes běžná praxe. Zajímavé ale je, že zde vidíme, jak je důležité hledat vlastní způsob vyjádření, vlastní barvy. Experimentovat.

V druhé části tohoto vstupu najedeme nejlepší informace, Brian May pokračuje…

Konec každého riffu je jiný. To je takový druh obsese, kterou jsem měl. Je to taková Queen záležitost. Měli jsme rádi, když jsme se v rámci jedné písně neopakovali. Nepatřili jsme ke kapelám, které říkali, to je krásný refrén, vrazíme ho sem a znovu sem, nikdy jsme to tak nedělali. Vždy uslyšíte nějaký rozdíl.

Pokaždé když zazní refrén, přijde nějaká změna. Myslím, že to byla naše značka, něco co udrží vaší pozornost.

Samozřejmě hledáte nové barvy a ty někdy souvisí se slovy, jinde je změněná část v dalším refrénu. Píseň se tak pohybuje vpřed, vyvíjí, vydáváte se na cestu. A když se opakujete, není žádná cesta.

———
Tento přístup dělá sound Queen tak unikátní. Nejde tedy jen o zvládnutí 11 hudebních aspektů, které zmiňuji v předešlých článcích. Největším problémem, který vidím v produkci domácích studií není zvuk, ale kvalita hudebního materiálu se kterým se dále zvukařsky pracuje. Věnování péče detailům a hledání vlastního soundu je v domácím studiu důležitější než zaměření na zvuk jako takový.

Video

Celý seriál by vám měl pomoci pochopit řemeslné podmínky hudby a umět je rozeznat. Umět vědomě pracovat s hudební stránkou věci. Jde o to aby jste nevnímali nahrávání jen z technologického pohledu. Pokud věnujeme v hiearchii nahrávacího procesu nejvíce času právě samotnému zdroji zvuku, máme největší šanci skončit s dobrou nahrávkou. Tento přístup nám ušetří plno práce dál.

11 základních hudebních aspektů při nahrávání – Souhrn

SHARE IT:

Leave a Reply